مدل سازی سيستم با استفاده از نقشه مفاهيم Concept Mapping

                 Kinds of Concept Maps

http://ltsnpsy.york.ac.uk/conceptmapping/html/tutorial.html

http://www.conceptsystems.com/papers/science_or_art.cfm

  
نویسنده : همتی ; ساعت ٩:٥۳ ‎ق.ظ روز شنبه ۱۸ مهر ،۱۳۸۳

سيستم مديريت کيفيت در سازمان های بزرگ

Enterprisewide Quality Management Systems

Integrated management systems

  
نویسنده : همتی ; ساعت ٦:٠۳ ‎ب.ظ روز یکشنبه ۱٢ مهر ،۱۳۸۳

QHSE در شرکت های کلاس جهانی

Health, Safety & the Environment

  
نویسنده : همتی ; ساعت ۳:٥۳ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ٩ مهر ،۱۳۸۳

زنجيره صدور گواهينامه هاي QMS

در زنجيره صدور گواهينا مه هاي مختلف QMS اعم از ISO 9001  ,ISO 14001, ISO18001,   …,ISO/ TS16949 در وضعيت نه چندان زضايتبخش از نتايج پياده سازي اين استاندارد ها. به نوعي كارفرما. سازمان گواهي گيرنده . مشاوران و سازمان گواهي دهنده مي بايست مورد تحليل قرار گيرند چرا كه عملكرد و نحوه تفكر هريك از آنها بر ارزش و اعتبار اين گواهينامه متاثر است.

اكثر صنايع كوچك و بزرگ كشورمان به عنوان كارفرما يكي از شرايط ادامه قرارداد خود با شركت هاي همكار را منوط به اخذ يكي از گواهينامه هاي مرتبط دانسته اند.

متآسفانه اغلب سازمان هاي ما قبل از اينكه بخواهند موفقيت هاي خود را با پياده سازي اين استانداردها بيشتر نمايند يا وضعيت خوب خود را بهتر كنند ويا وضعيت نامطلوب خود را مطلوب نمايند در صددند صرفآ با اخذ گواهي اين استاندارد ها ( از ترس كارفرما و يا كسب مزيت رقابتي بدون پشتوانه) وضعيت خود را خوب جلوه دهند. اين همان مصداق ضرب المثل "خشت اول را چو ن نهدمعمار  كج   تا ثريا ميرود ديوار كج" مي باشد چراكه سازمان ها زماني مي بايست به فكر اخذ اين گواهينامه بيفتند كه در صنعت مربوطه خود را صاحب سخن بدانند و نيز مديريت سازمان ايمان داشته باشد كه با پياده سازي استاندارد زمينه براي بهبود پياپي عملكرد سازمان فراهم ميگردد.

پس از اينكه سازماني با طرز تفكرقبلي تصميم به اخذ گواهينامه (نه پياده سازي استاندارد) گرفت اقدام به عقد قرارداد با شركت مشاور مينمايد. حال در ابتداي راه مشاوران مذكور در تنگناي زمان قرار ميگيرند. ولي به دليل اينكه بستن قرارداد هدف مشاور ميباشد آنها نيز طوري برنامه ريزي مينمايند كه پروژه در مدت مذكور بسته شود( عليرغم اينكه در اكثر مواقع اين كار نشدني است)

با تمام اينها مشاور در ابتداي راه پروژه را خوب شروع مي نمايد فعاليت هاي خوبي برنامه ريزي مي شود جلسات و كميته هاي منظم خوبي تعريف مي گردد . مشكلات خوبي شناسايي ميگردد اما به دلايل مختلف كه مهم ترين انها در اولويت قرار ندادن و استراتژيك نديدن پروژه ( در مقام عمل ) كم كم از ارزش انجام كارهاي مهم كاسته مي شود و مشاور نيز بجاي فسخ قرارداد از شاخ و برگ پروژه ميزند.

در اين ميان مؤسسات گواهي دهنده كه موضوع اصلي بحث ما مي باشند  ثقريبآ از تجربه بيشتري نسبت به عناصر ديگر زنجيره دارا هستند چرا كه آنها ميدانند:

-          بعضآ كارفرما سازمان را مجاب به اخذ گوا هينامه كرده است.

-          اغلب سازمانها  به نحوه مميزي آنها كاري ندارند و فقط گواهي نامه را مي خواهند.

-          درصد عمده اي از كارها انجام نشده است.

-          بسياري از كارها ناقص انجام شده است.

لذا آنها هم به مصداق همرنگ جماعت شدن و نيز هدف اصلي تمامي شركت ها(كسب سود بيشتر) مميزي نسبتآ آسان گيرانه انجام ميدهند و يك  برنامه اجرايي براي نواقص فعاليت ها . اخذ و گواهينامه به شزكت اهدا مي گردد و وعده پيگيري برنامه در مميزي هاي مراقبتي داده ميشود.

در حاليكه بعد از گرفتن گوا هينامه براي چنين سازمان هايي اهداف استاندارد به دست فرا موشي سپرده مي شود.

نتيجه گيري:

  مشكل صدور گواهينامه ها را بايد به صورت يك رنجيره ديد و بدانيم كه چنانچه تمامي عناصر زنجيره  كار خود را درست انجام دهند يك گواهينامه ايده ال خواهيم داشت.

اما اين به معني پاك نمودن صورت مسآله نيست چرا كه هنوز:

-          كار فرماياني هستند كه پياده سازي استاندارد از شرايط عقد قرارداد ميباشد نه شرط ادامه قرارداد

-          سازمان هايي هستند كه صرفآ به دنبال گرفتن گواهينامه نبوده استاندارد را خوب پياده كرده اند و نتايج عالي گرفته اند

-          CB هايي هستند كه به راحتي حتي از كنار" يك بند" استاندارد هم نمي گذرند و از اعتبار خوبي نيز برخوردارند

 و اين يعني ميتوانيم استانداردي در سازمانمان پياده كنيم كه به داشتن آن تمامي افراد افتخار كنند.

مهدی جعفريان

  
نویسنده : همتی ; ساعت ٦:٥۱ ‎ب.ظ روز دوشنبه ٦ مهر ،۱۳۸۳

شرکتهای گواهی دهنده سيستم مديريت کيفيت

اولين اظهار نظر در مورد شرکتهای CB - با تشکر از خانم شيوا الماسی

 

با سلام و عرض خسته نباشيد خدمت شما

 

 

در ابتدا از مطالب متنوع و كاربردي كه در سايتتان به آن اشاره داريد بسيار سپاسگزارم.

 

قبل از پاسخ گويي به سوالي كه در مورد شركتهاي گواهي‌نامه دهنده (CB)  مطرح كرده بوديد بهتر است در مورد فعاليتي كه دارم بطور مختصر اشاره‌اي كنم تا شما بدانيد كه من از چه زاويه‌اي به اين مسئله نگاه مي‌كنم.

 

من حدود 2 سال است كه در زمينه استقرار سيستمهاي مديريت كيفيت ISO 9001  و به تازگي IMS فعاليت دارم . فعاليت خود را ابتدا در قسمت تضمين‌كيفيت و به عنوان مسئول كنترل مستندات در شركت ......... شروع كردم  و بعد از دريافت گواهينامه توسط اين شركت به كار كارشناسي در يك شركت مشاوره دهنده پرداختم كه از آن جمله  در استقرار سيستم معاونت فني و نگهداري بندر انزلي ، امور بندري بندر امام خميني ، سيلوهاي ترانزيت بندر امام ،  امور دريايي بندر امام خميني و مركز طراحي و پژوهشهاي دريايي  به عنوان كارشناس تيم مشاور شركت داشتم.

در اصل كار را بصورت تجربي و با راهنمايي اساتيد و مديران پروژه بسيار خوب شروع و در حال حاضر با شركت در كلاسهايي در اين زمينه سعي مي‌كنم با دانش روز آشنا شده و مطالب را در ذهنم كلاسه بندي كنم. به واسطه ارتباطي كه با كارفرمايان  در مدت اين 2 سال داشته‌ام تا حدي هم از ديد يك سازمان كه مي‌خواهد گواهينامه بگيرد به اين مسئله نگاه مي‌كنم.

 

بالطبع با وجود سابقه كمي كه دارم نمي‌تونم يك نظر كارشناسانه در مورد CB ها بدم. ولي يكي دو مورد رو كه به نظرم باعث شده سازمانهايي كه گواهينامه  مي‌گيرند چندان موفق نباشند و اين عدم موفقيت قسمتي به عملكرد CB ها برمي‌گردد رو عنوان مي‌كنم.

 

1-     متاسفانه و متاسفانه در بعضي (بسياري؟!!) از موارد مشاهده مي‌شود كه مشاورين استقرار سيستم در سازمانها با توجه به رابطه‌اي كه با بعضي شركتهاي گواهينامه دهنده دارند، اقدام به معرفي يك شركت خاص به كارفرما مي‌كنند (البته پورسانت مربوطه هم دريافت مي‌شود!) و در زمان مميزي اوليه گاهي به واسطه دوستي‌ها و يا ساير موارد شركتهاي گواهينامه‌دهنده از بعضي از موارد چشم پوشي كرده و اقدام به صدور گواهينامه‌ مي‌كنند.  گاهي اين چشم پوشي‌ها به اين شرط صورت مي‌پذيرد كه موارد بر طرف و در زمان مميزي مراقبتي كاملا رفع شده باشد ولي آيا واقعا به اين امر توجه مي‌شود؟!  از طرف ديگر شركتهاي گواهينامه‌دهنده‌اي نيز هستند كه با وجود دوستي‌هاي موجود كار خود را به نحو احسن انجام داده و اعتبار شركت را به راحتي فدا نمي‌كنند.

 

2-     در بعضي موارد مشاهده شده است كه مميزاني كه براي مميزي سيستم انتخاب مي‌شوند كاملا سليقه‌اي عمل كرده و حتي با وجود فرد اسكپرت در زمينه فعاليت سازمان متاسفانه به واسطه ديد محدود و يا سابقه كم فرد مميز حق مطلب ادا نمي‌شود. گاهي شركت‌هاي گواهينامه‌دهنده افرادي را در اختيار مي‌گيرند كه حتي در اصول اوليه مميزي مثل رفتار مميزي بسيار مبتدي و ناآگاه هستند. (اين امر در خصوص مميزي سازمانهاي خدماتي كه محصولشان ارائه خدمات است و نه توليد يك محصول بيشتر مشهود است)

 

3-     در بسياري از موارد شركتهاي گواهينامه‌دهنده برنامه منظمي در زمينه مميزي مراقبتي خود نداشته و زمان مميزي مراقبتي  منوط به اعلام آمادگي از جانب سازمان درخواست كننده مي‌باشد.  با توجه به اينكه بيشتر سازمانها و شركتها پس از دريافت گواهينامه فكر مي‌كنند كه كار تمام شده است و معمولا هيچ اقدامي در زمينه حفظ و نگهداري سيستم نمي‌كنند، دچار مشكل شده و زمان مميزي مراقبتي را عقب مي‌اندازند. و شركت گواهينامه دهنده نيز در اين موارد هيچ اطلاع رساني صورت نمي‌دهد و يا پيگيري نمي‌كند و اين مسئله به مرور زمان  باعث گسستگي و از هم پاشيده شدن بيشتر سيستم در سازمانها مي‌شود. (اين امر در يكي دو مورد توسط خود من ديده شده ، حتي شركت نمي‌دانست كه خودش بايد اطلاع بدهد كه براي مميزي بيايند يا شركت CB مطابق برنامه زمانبندي خود مي‌آيد) البته اين امر بيشتر به خود سازمانها بر مي‌گردد ولي شايسته است شركت هاي CB در خصوص زمانهاي مميزي مراقبتي اطلاع رساني دقيق داشته و حتي در صورت نياز به سازمان اخطار بدهند.

 

4-     در بعضي  موارد مشاهده شده است كه سازمانها و شركتها عليرغم ميل باطني خود، به علت ملاحظاتي كه مي‌بايست در خصوص قيمتها بنمايند، ناچار به دريافت خدمات از يك CB سطح پايين مي‌شوند. اين امر خصوصا در سازمانهاي دولتي بسيار مشهود است. گاهي ما مشاورين كاملا بي‌طرفانه و به خاطر زحمتي كه در زمينه طراحي سيستم كشيده‌ايم CB هاي خوبي پيشنهاد مي‌كنيم كه متاسفانه به واسطه قيمت بالاي خدماتي كه ارائه مي‌دهند كارفرما موفق به عقد قرارداد با ايشان نمي‌گردند. آيا بهتر نيست شركتهاي گواهينامه دهنده بزرگ در خصوص سازمانهاي بزرگ (مثل مجتمع‌هاي بندري كه از جمله قطبهاي مهم و استراتژيك كشوري هستند ) تسهيلات و شرايط ويژه‌اي در نظر بگيرد؟!

 

5-     هزينه‌ خدمات آموزشي CB هاي خوب مثل DNV و يا TUV نسبتا بالاست. (منظور دوره‌هاي آموزشي است كه از طرف خود CB برگزار مي‌شود) متاسفانه بخش عمده اين هزينه مربوط به محل برگزاري كلاسها مي‌شود (كه ظاهرا بيشتر براي گذاشتن كلاس! است) . در صورتي كه مي‌توان با انتخاب يك محل مناسب و نه چندان گران هزينه دوره‌ها را كاهش داد و به داوطلبيني كه بصورت آزاد شركت مي‌كنند و مطمئنا اكثرا به خاطر علاقه‌اي كه دارند در كلاسها شركت مي‌كنند (و نه بصورت اجباري از طرف شركتي كه مي‌خواهد گواهينامه بگيرد) فرصت فراگيري داد.

 

 

سوال:

1-     خدماتي كه يك شركت گواهينامه دهنده پس از ارائه گواهينامه مي‌دهد چيست؟ (خدمات پس از فروش)  آيا اين خدمات تنها محدود به تخفيف در كلاسهاي آموزشي مي‌شود؟!

 

2-     آيا بهتر نيست شركتهاي گواهينامه‌دهنده در زمان ارائه گواهينامه تأكيد بيشتري بر حفظ و نگهداري سيستم داشته باشند؟ (متاسفانه وقتي مسئله نظارت بر سيستم از طرف يك مشاور مطرح مي‌شود كارفرما بيشتر فكر مي‌كند كه مشاور دارد به نفع خود كار مي‌كند)

 

3-     رضايتمندي مشتري در شركتهاي گواهينامه‌دهنده به چه صورت پايش و كنترل مي‌شود؟

 

 

در خصوص شركتهاي گواهينامه‌دهنده ايراني ، من به شخصه اطلاعي ندارم و اصلا تصور آنرا هم ندارم كه چنين شركت ايراني چه خواهد شد!!!!! (شايد هم با يك مديريت درست چيز بدي نباشد و حتي بهتر از نمايندگان شركتهاي خارجي و يا دفاتر CB هاي خارجي باشد)

 

اين ايده شما در مطرح كردن اين چنين سوالاتي هم باعث تفكر شده و هم ارائه مطالب را هدفمندتر مي‌كند و هم در صورت توجه باعث بهبود امور مي‌شود.  من خودم خيلي علاقه دارم كه از نظرات ساير دوستان هم در اين زمينه مطلع بشوم. خودم شخصا مي‌خواستم كامنت بگذارم ولي ديدم مطلب خيلي مفصل است و بصورت ميل فرستادم.

 

 

منتظر پاسخ شما و يا درج ساير نظرات در سايتتان هستم.

 

به اميد موفقيت روز افزون

شاد باشيد و سلامت

شيوا الماسي

28/6/83

 

  
نویسنده : همتی ; ساعت ۱۱:٢۸ ‎ق.ظ روز یکشنبه ٥ مهر ،۱۳۸۳

موسسات معتبر در زمينه کيفيت

http://www.apqc.orghttp://www.oeqs.com

http://www.eiqa.com 

  
نویسنده : همتی ; ساعت ۱۱:٢۳ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ۳۱ شهریور ،۱۳۸۳

مديريت زيست محيطی

http://www.epa.gov

اطلاعات آموزشی ۱

واژه نامه مديريت زيست محيطی

http://www.irandoe.org

  
نویسنده : همتی ; ساعت ٥:۳۸ ‎ب.ظ روز شنبه ٢۸ شهریور ،۱۳۸۳

آرشيو و بايگانی فنی مدارک

http://www.faa.gov/cm/dcc.htm

http://scam.sourceforge.net

A Database Approach to Data Archive Management

http://www.archivemanagement.com

نمونه نرم افزار بايگانی فنی

  
نویسنده : همتی ; ساعت ۱٢:٠٢ ‎ب.ظ روز شنبه ٢۸ شهریور ،۱۳۸۳

شرکتهای گواهی دهنده سيستم مديريت کيفيت

 

يک سئوال  : انتظارات شما از شرکتهای گواهی دهنده سيستم مديريت کيفيت ( CB )

در ايران چيست ؟ و چه پيشنهاداتی برای بالا رفتن کيفيت اين شرکتها داريد؟

با گذاشتن نظر در قسمت پيام های ديگران يا ارسال email به QMSHSE@GMAIL.COM  در اين

بحث شرکت کنيد.

همتی - شهريور ۸۳

اولين اظهار نظر

معرفی وب سايت شرکتهای گواهی دهنده سيستم مديريت کيفيت

 

شرکت QMI   

شرکت AFAQ-EAQA 

 

شرکت TÜV Rheinland Group   

 

شرکت DNV  

شرکت BVQI 

شرکت DQS  

The International Certification 
Network--IQNet
  

وب سايت های شرکتهای گواهی دهنده  ايرانی  بعد از شناسايی !! معرفی خواهد شد.

TUV Academy  www.rwtuviran.com

شركت توف آسيا   WWW.TUV-IRAN.COM

    http://dqs-iran.com  DQS

 

  
نویسنده : همتی ; ساعت ۱:٤٠ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ٢٦ شهریور ،۱۳۸۳

مديريت کيفيت جامع - TQM

 TQM BBS files on quality management    TQM And Organizational Change And Development

         مديريت کيفيت جامع چيست ؟      Total Quality Management (TQM) Tutorial

Dictionary of TQM Terms

 A Simplified TQM Diagnostic Model   
نویسنده : همتی ; ساعت ٤:۳۸ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ٢٤ شهریور ،۱۳۸۳

ارگونومی - مهندسی عوامل انسانی

جايگاه ارگونومی در جهان

روش OWAS

ارگونومی

ارگونومي بعنوان رشته اي از علوم كه با بدست آوردن بهترين ارتباط ميان كارگران و محيط كاري شان ، مرتبط است تعريف ميشود . ارگونومي با ارزيابي قابليتها و محدوديتهاي انسان (بيومكانيك و آنتروپومتري ) ، استرسهاي كاري و محيطي (فيزيولوژي كار و روانشناسي صنعتي ) ، نيروهاي استاتيك و ديناميك روي بدن انسان (بيومكانيك )، احتياط (روانشناسي صنعتي ) ، خستگي (فيزيولوژي كار و روانشناسي صنعتي )، طراحي و آموزش و طراحي ايستگاه كاري و ابزارها (آنتروپومتري و مهندسي )، سر و كار دارد. بنابراين ارگونومي از خيلي از علوم و مهندسي تشكيل يافته است .

موضوع ارگونومي :

ارگونومي شغلي تلاش ميكند تا با بازبيني سيستم هاي كاري ، آنها را در جهت كاهش استرسهاي حرفه اي تغيير دهد .

 

  
نویسنده : همتی ; ساعت ٥:۱۳ ‎ب.ظ روز یکشنبه ٢٢ شهریور ،۱۳۸۳

پيام تاريخي دكتر ژوزف جوران به پنجمين كنفرانس مديران كيفيت

http://www.juran.com

پيام تاريخي دكتر ژوزف جوران به پنجمين كنفرانس مديران كيفيت - تهران -  اول جولاي 2004

  

Mr. Hesam AREF KASHFI

Iranian Society for Quality Founder&

Chairman &M.D.

Continuous Improvement Engineering Consultants

74, Armaghan St. Valiasr Ave.

19678 Tehran, IRAN

Dear Mr. Hesam AREF KASHFI:

         I am pleased and honored toaccept your invitation to send a message to the 

         Fifth Conference of QualityManagers in Iran.

During the 20th Century allof us witnessed a historic revolution in managing for quality. It took place in Japan, which before World War II had one of the worst reputations for   the quality of its exported goods.

Following that war, Japan converted itsmanufacture to civilian goods but had difficulty in selling them due to itsreputation for poor quality. It then embarked on a massive effort to improve its quality and thereby, its quality reputation. This was spectacularly successfuland has been the chief reason for Japan's emerging as an economic superpower.That historic event has demonstrated that it is entirely feasible to bring anation to a state of world leadership in quality. It also has demonstrated that leadership in quality can lead to stunning results in a national economy.

I congratulate the quality professionals in Iran on the occasion of their Fifth Conference of QualityManagers and extend my best wishes for a successful conference.

SincerelyJ. M.Juran

 

اقاي حسام عارف كشفي عزيز :          اول جولاي 2004

خوشحال و مفتخر هستم كه دعوت شما را پذيرفته و براي “ پنجمين كنفرانس مديران كيفيت “ در ايران پيام ارسال دارم.  

در طول قرن بيستم همه ماشاهد يك انقلاب تاريخي در مديريت نمودن كيفيت بوديم. این انقلاب در ژاپن ، كه در قبل از جنگ جهاني دوم در بد بودن كيفيت كالاهاي صادراتي اش مشهور بود، اتفاق افتاد.

پس از ان جنگ ، ژاپن توليد خود را به كالاهاي غير نظامي تبديل نمود ولي در فروش آنها به علت شهرت در كيفيت ضعيف مشكل داشت . بعد از ان او به تلاش عظيمي براي بهبود كيفيت خود و در اثر آن شهرت كيفيت خود دست زد . اين امر به نحوچشمگيري موفقيت اميز بود و اصلي ترين دليل براي تبديل ژاپن به يك ابر قدرت اقتصادی گرديد. ان اتفاق تاريخي نشان داد كه ميتوان يك ملت را به سطح راهبري جهاني كيفيت رساند. این امر همچنين نشان داد كه راهبري در كيفيت مي تواند به نتايج پايدار دراقتصاد ملي منجر گردد.

من به دست اندر كاران كيفيت در ايران به مناسبت “ پنجمين كنفرانس مديران كيفيت “ شان  تبريك گفته وبهترين ارزوهاي خودم را براي يك كنفرانس موفقيت اميز ابراز مي دارم.

                                                                                       با ارادت

                                                                                    ج . ام. جوران

 

 

نقل از سايت :

            http://www.iranqnet.org 

  
نویسنده : همتی ; ساعت ٧:٤٩ ‎ب.ظ روز شنبه ٢۱ شهریور ،۱۳۸۳

فرآيند کسب و کار

Process

http://www.bpmg.org

Business process   Process improvement  Process management

  
نویسنده : همتی ; ساعت ۱٢:٤٧ ‎ب.ظ روز شنبه ٢۱ شهریور ،۱۳۸۳

مفهوم کيفيت

http://www.asq.org

 

Meaning of QUALITY    مفهوم کيفيت 

   كيفيت چيست ؟

  ۱ تاريخچه کيفيت

هزينه هاي كيفيت COQ 

مديريت بهره وري و كيفيت 

 

Quality Management

 

  
نویسنده : همتی ; ساعت ۱:٠٦ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ۱۸ شهریور ،۱۳۸۳

ايمنی در صنعت ساختمان GC , EPC , EPCM

www.cch.com 

۱ ۲ ۳http://www.safetyadvantage.com

http://www.naspweb.com

http://www.safety-engineer.com

  
نویسنده : همتی ; ساعت ۱٢:٥٧ ‎ب.ظ روز شنبه ۱٤ شهریور ،۱۳۸۳

بهداشت روانی کارکنان

Personnel Psychology

National Association of Personnel Services

http://www.opm.gov

 

  
نویسنده : همتی ; ساعت ٥:٥٠ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ۱۱ شهریور ،۱۳۸۳

END گردهمايی خدايان مديريت

END گردهمايی خدايان مديريت

  
نویسنده : همتی ; ساعت ۱٠:٤٢ ‎ب.ظ روز جمعه ٦ شهریور ،۱۳۸۳

خدايان کيفيت

JURAN

CROSBY

DEMING

FEIGENBAUM

ISHIKAWA

  
نویسنده : همتی ; ساعت ۳:٢٤ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ٤ شهریور ،۱۳۸۳

يادداشت های جديد در وبلاگ مديريت کيفيت و EPCM

  
نویسنده : همتی ; ساعت ۱:٠٩ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ٤ شهریور ،۱۳۸۳

مگالينک موسسات استاندارد جهانی

http://www.nssn.org

ISO/IEC/EN 17025

  
نویسنده : همتی ; ساعت ٧:۱۱ ‎ب.ظ روز دوشنبه ٢ شهریور ،۱۳۸۳

← صفحه بعد صفحه قبل →